lørdag 2. oktober 2010

Løsningsorientert

Jeg har tenkt at den letteste veien til et blogginnlegg må være å få flest mulig bilder inn i teksten. Jeg har slitt litt med å finne de rette ordene og det rette tema for et nytt innlegg. Et bilde sier mer enn tusen ord, ikke sant? Dermed har jeg vandret rundt i hjemmet med fotoapparatet fremme, klar til å fyre løs fra hoften ved det minste tegn til estetikk; Et vakkert heklet teppe, et delikat tablå eller i det minste en skjønn pastellfarget kopp... en liten blomst? Noe? La meg legge kortene på bordet med en gang - dette er et bildeløst blogginnlegg.

Jeg har riktignok fått tatt noen bilder, men de tusen ordene som visuelt velter villig og ukritisk fra disse er ikke de fagre ord jeg håpte på.. Hjemmet og bildene mine er for noviser å regne når det kommer til løgnens edle kunst. Selv om jeg har innsett for lenge siden at jeg ikke kommer unna med å beskrive leiligheten som Shabby Chic, men noe motvillig har måtte begrense meg til bare Shabby, er jeg likevel interessert i interiør og oppussing. Først nå innser jeg at dette er en interesse jeg bare har hatt en teoretisk tilnærming til, et forhold jeg har inngått kun på det platoniske nivå, så og si.

Denne nye innsikten etterlater meg med to valg, slik jeg ser det: Jeg kan ta tak i hjemmet, omsette teori til praksis og slik få gjort mange års tanker om til handling og realitet. Dette innebærer maling, tapetsering, riving av vegger og gulv. Det medfører mengder av manuelt arbeid, kjedelige timer med malekost og endeløse timer med murpuss i øyne og nese. Eller jeg kan lære meg fotomanipulering og retusjering og slik sett få drømmeleiligheten i stand med noen tastetrykk og rødvinsglasset godt plantet i høyrehånden.

"Photoshop for dummies" bestilles i dette sekund fra Amazon.

Ingen kommentarer: