søndag 25. september 2011

Loppefri søndag

I dag har det vært avholdt intet mindre enn 6 -seks!!- loppemarkeder i byen min. Og jeg har selvsagt kommet meg avgårde på minst et av disse herlige høstsirkusene for voksne, sant? Nei, dessverre, og utrolig nok, så har jeg ikke det. Grunnen er enkel: Det er ikke noen andre i min husstand som nærer noen som helst interesse for fenomenet. Jeg er redd de likestiller det å oppsøke slik tilstelninger med det å gnage av seg sin egen fot. Intet mindre. Dermed er dette en av de få gangene jeg sliter med å akseptere mitt førerkort-frie livArgh! Jeg drømmer meg bort, og ser for meg hvordan mitt liv hadde vært om jeg hadde hendene på rattet. (Bokstavlig ment, ikke billedlig... Føler jeg har rimlig høy deltagelse i bestemmelsesprosessene ellers i livet.


I mitt innbilte liv som bilfører har jeg av en merkelig grunn alltid en røyk i munnviken, hårruller og en devil-may-care tilnærming til de andre trafikantene og trafikken rundt meg. Tror kanskje også at jeg befinner meg i Frankrike, kanskje Paris til og med... Og hvorfor ikke? Jeg har en hånd på rattet og jeg manøvrerer min herlige lille 2CV med kyndige og trente bevegelser. Selvsagt gestikulerer jeg affektert med den andre hånden, ut det åpne vinduet, mens jeg lirer av meg franske gloser. Ord som høres sofistikerte ut, men som nok hadde fått meg til å rødme om jeg kunne språket.


I denne stilen ferdes jeg lykkelig mellom loppemarkedene, med et bredt, selvtilfreds glis om munnen. Og takket være min noe ufine framferd belønnes jeg naturligvis også med de beste kuppene. Slik er nå engang loppemarked-kulturen. Hvem krangler vel med en en falsk pariserinne når belønningen kun er noen skarve lotus-skåler og et par vattpledd? Fangsten slenger jeg uhøytidlig i baksetet av bilen, før jeg forlater en skoleplass for å vende nesen mot den neste i rekken. Det eneste jeg etterlater meg er et høylydt "Merde!", som fortsetter å dirre i luften lenge etter at jeg selv er historie..


I dag ble jeg bare avspist med Eple-bak-rattet-drømmen og ingen oppfyllelser av loppekuppdrømmene mine. Men egentlig, innerst inne, så vet jeg at det stort sett bare er kakekjøpene mine som er vellykkede når jeg er på loppis. Forrige helg ble intet mindre enn tre loppiser besøkt, sammen med Pafrika (sjåfør excellence og partner in crime), og det var ikke det store utbyttet vi satt igjen med da. Rent kuppmessig. Sosial sett var jo raidrunden vår nok en vinner!! Men det jeg egentlig prøver å fortelle her, er hva resultatet av min loppefrie søndag ble. For hva er det jeg faktisk har igjen for å fyke rundt i ulike gymsaler i helgene? Enkelt- og som nevnt- gode kakeopplevelser. Og det er det jo relativt lett å gjenskape i eget hjem. Så, etter å ha innfunnet meg med min skjebne, fant jeg frem oppskrifter på gode kaker- og satte igang. Og resultatet lot ikke vente på seg:


Veeldig god kake, kalt Café Sting sjokoladekake. 


Etter forholdsvis kort tid, og etter å ha inhalert nok et velvoksent kakestykke, var jeg atter en gang lykkelig. Glemt var lukten av gamle klær i fuktige skolekorridorer, nitidig leting gjennom overfylte og oppløste pappesker og nytteløs pruting på overpriset ræl. Trøstespising er fanden ta meg meget virkningsfullt!! Fornøyd satt jeg meg ned ved kjøkkenbordet, med en kopp te og gårsdagens avis. Og siden jeg nettopp i dag var litt bil-interessert falt blikket mitt på til-salgs annonsene for nevnte kjøretøy. Jeg valgte så å lese disse, for første gang i mitt liv. Og takk og pris for det!! 


Vanskelig å lese? Vel, den er vanskeligere å forstå. Jeg siterer: Møjkets Hejje. De
tjoj De kan imponeje Møjkets hejje ved å kjøje jundt i en pent bjukt... Mejcedes?


Hva kan man si? Monty Pyhton på sitt beste ville hatt problemer med å koke den der annonsen i hop! Jeg ler og ler, men aner ikke helt hva det er jeg ler av.. Det gleder meg å tenke på at noen der ute har tatt seg tid til, og brukt ressurser på, å publiserer denne annonsen. Jeg er også genuint glad for at jeg ikke var på loppemarkeder i dag- tenk om jeg hadde gått glipp av denne hverdagsperlen. Gisp!



17 kommentarer:

Kathrine 'Glimt' sa...

fabelaktig ;)
jeg (som har sett mye film i mitt liv...) tenker umidelbart at dette er en kode ... ! :))

Kathrine 'Glimt' sa...

... og jeg var på ett loppis idag. To tørre kaker og dårlig med kupp ;) Godt du ble hjemme.

AvMeg sa...

Hvor i verden bor du - seks loppis... Jeg hadde fått helt abstinenser :-)
Du er flink til å skrive - gøy å lese!
Fin uke til deg :-)
(Det kommer alltid et nytt loppemarked ;-)

Høytrykk sa...

Haha! Enig med Kathrine, dette MÅ være en kode! :)

erleichda sa...

jeg fikk lappen i fjor!!! det forandret mitt liv- loppemarkedsmessig og ; )
men jeg synes det er greit å ikke dra på alle loppemarkeder i omrøde alså... det blir rett ogslett for mye. jeg liker måten du skriver. og det du skriver. jeg skjønner hva jeg leser og jeg ler... jeg ler med annonsen og men jeg skjønner ikke hva jeg leser ... er det et slags dialekt eller ???

Fragmenter sa...

Hahaha, den der gjorde virkelig kvelden:-D Skulle virkelig likt å vite bakgrunnene for den annonsen. Jeg lukter en Eple-krim av dette;-)

Berre Kristin sa...

Haha, eg smilte av heile teksten, men på slutten måtte eg le.. Hallo, liksom?? Utruleg bra. Har ikkje lappen eg heller. Men må jo få den. Eg drøymer om svippturar til heimbygda. Berre for eg vil. Ikkje fordi me har planlagt besøk:) Kollektiv transport funkar ikkje så godt akkurat der eg vil, så blir avhengig av mann og bil. Dumt. Har du planar om å ta lappen, eller?

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg og ler også, ikke bare av den merkelige annonsen. Herlige refleksjoner om loppemarked. Fint man kan gjenskape kakeidyllen hjemme, billigere er det også - eller du bruker kanskje ikke spise en hel kake på loppemarked? Pris per stykke er i alle fall rimeligere.

Whitebite sa...

merde!! haha! du altså!
og den annonsen, wtf???

hege sa...

Hahahaha!!! Og en Café Sting-sjokoladekake, ikke minst!!! Fra selveste Stavangår! Det er kaken sin, det - som får alle bekymringer til å forsvinne som dugg for denne solen vi ikke ser så mye til lenger. Men hva gjør vel det når man har en slik sjokoladekake innen rekkevidde???

Jeg har for øvrig brukt helgen på fotballturnering OG apekatthekling (jippi!!!). Det er vel derfor jeg sitter her og skriver nå som jeg egentlig burde vært i seng. Måtte få varmen i meg igjen etter å ha vært ute hele dagen i frisk luft og så måtte jeg montere apefjeset og sånt.

Kan jeg forresten legge til at jeg stadig vekk drømmer om å gjøre de store loppekuppene men at jeg aldri ser ut til å komme meg på loppemarked... Mulig jeg har en forkvaklet forestilling om hvordan livet som loppisjeger egentlig er, og jeg er ikke født med særlig spisse albuer - men kaker, det liker jeg!!!

hege sa...

BTW: bør kanskje begynne å lese annonser i avisen igjen. Det er jammen godt at du ikke var på loppemarked denne helga, for ellers ville du ha godt glipp av denne edelstenen av en annonse, som etter mitt skjønn er en av de beste jeg har sett.

Så hurra for loppemarkedfrie helger (innimellom)!!!

gult hus i svingen sa...

Problemer med å få solgt bilen? Kutt ut alle r'er og erstatt dem med j i annonseteksten:) Annonsen blir garantert lagt merke til;)
Deilig kake, jeg skal ha med kake til korpausen i kveld, kanskje denne kan være noe?:)Blir nok noe enklere.)
Har vært loppefri helg her også, bare en liten bruktbutikk ble besøkt:)

Trine:)

Shy sa...

takk for ei morsom mandagsettermiddagstund :)
Eg ler og ler!

Unknown sa...

Haha, so sjukt :) Møjkets hejje - sikker frimurerlosjen som skal ha limo-møte :) Vel verdt å gå glipp av loppemarked for denne annonsa. Og du, har eg sagt det før at eg diggar skrivinga di?? :)
Åå, gjev eg hadde hatt eit kakestykke av den lekkersaken der no...

Bjarte Bjørkum sa...

Men De så ikke en tilsvarende annonse som stod i Aftenposten i dag?

Linnosaurus sa...

Dårlig med loppiser på meg også denne høsten.. Hadde gleda meg til loppesesongen, men nå har det ene markedet etter det andre passert. God idé å kompensere med hjemmelagd kake! Det skal jeg huske på neste gang mine loppeplaner blir nedstemt av diverse personer i min husstand.

Enig med alle her, beste "annonsen" jeg har sett på lenge. HAHAHA!

yanmaneee sa...

jordan 11
stone island
kd shoes
yeezy shoes
yeezy boost 350
supreme shirt
yeezy boost 350
golden goose outlet
yeezy boost
supreme