mandag 24. september 2012

Vanity Card og GiBort påminnelse

Jeg liker sit-coms. Jepp. Enkel og grei underholdning for en enkel og grei frukt.

For tiden liker jeg godt å henge ut med Leonard, Sheldon, Penny, Howard, Rajesh, Amy og Bernadette. Aka The Big Bang Theory. Til tross for at jeg føler at jeg kjenner karakterene personlig, og dermed må nevne dem hver og en ved navn, er det ikke selve serien jeg vil løfte frem her, men en annen snodig, liten sak. Nemlig Vanity Card`ene som presenteres helt til slutt i programmet.

Alle produksjonsselskaper har Vanity Card, eller det man kan kalle en produksjonslogo. På fjernsynsserier kommer disse som oftest helt tilsist, mens de på film gjerne vises innledningsvis, slik som den berømte løven til MGM og den stiliserte fjelltoppen til Paramount Pictures.

Big Bang Theory er produsert av Chuck Lorre Productions, og deres vanity card er min ultimate favoritt. Det er her ikke snakk om en logo i vanlig forstand, men en liten godbit som krever at man pauser visningen for å få fullt utbytte. Det er nemlig god gammeldags tekst som presenteres, en tekstsnutt som variere fra uke til uke. Ja, det er faktisk som et lite blogginnlegg fra en sær, men velartikulert blogger. Jeg gleder meg alltid over muligheten til å lese vanity card fra Chuck Lorre. Og i tillegg føler jeg meg mindre lavpannet, jeg ser ikke bare på tv, må vite, jeg leser da også....

Her kommer et eksempel på et Vanity Card, helt vilkårlig valgt:

CHUCK LORRE PRODUCTIONS, #300

300. An auspicious card. To me. At the very least it represents my having had a hand in writing and producing three hundred episodes of television. Some of which were pretty good. Some of which were... in color. Additionally, it means that on three hundred separate occasions I tried to turn my one second of network time into a form of entertainment. Or, if you prefer, a form of inflammation. Some of the vanity cards were, like the TV shows preceding them, pretty good. Others were... grammatically correct. But still. 300. That has to count for something, right? That's gotta be worth some kind of attaboy. I'm certainly not being paid to write these things. In fact, there are several people at CBS and Warners who'd probably pay me to not write them. (Mental note: Look into setting up a blind auction predicated on the idea that, for the right price, I would permanently change my written vanity card to a cute picture. Maybe a photo from my most recent colonoscopy. Let's see what the market fetches.) Anyway, this is my three hundredth vanity card. I really wanted to write something that was as important as the number seemed to imply. I'm pretty sure I've failed. Attaboy!
 


Det var kanskje ikke helt vilkårlig valgt, da det tar opp temaet runde tall. Jeg mener bestemt at tallet 2 er et rundt tall. Jeg benytter derfor anledningen til å minne om min GiBort i anledning min 2 årsdag som blogger. Gode vinnersjanser, så sleng deg med :)

Dette praktverket kan ikke vises for ofte. Dette bildet kan kanskje bli mitt eget Vanity Card?
Premien er altså en Tove Jansson bok, sjokolade og en robot te-sil. Høstpakke :)

Fin, ny uke!

3 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha ha ha, herlig tekst!

Anonym sa...

De der skal jeg se etter. Bra tekst..

Pia sa...

Mannen min elsker Big Bang Theory. Han ler og humrer. Jeg synes den serien vises hele tida. Daglig? Jeg holder meg til PCen. Eller iPaden. SÅ får mannen ha tven.