onsdag 21. august 2013

Kirkesnurter

Jeg er en reser på å multitaske. Og på å bruke dårlig fornorsking av engelske ord. Og så er jeg ganske god på å verbe ord, men det er muligens ikke så relevant her...

Anyhow. Jeg har bilet i hele sommer. Virkelig. Hele sommeren. Jeg kan Norge nå. Norge som utsikt fra bil. 

Jeg har dokumentert det meste som har sust forbi passasjervinduet mitt. Derav skrytet om multitaskingsevner. Jeg har vært passasjer, hørt på lydbok, beundret utsikt, vært vanskelig, sutret, spist chips høylytt, kjeftet på unger OG tatt bilder av store deler av Norges grøftekant! Check for Multitasking!







Etter om lag 80 bilder med mer eller mindre merkbare variasjoner omkring temaet frekt sidespeil-perspektiv, fikk jeg en idè. En kommersiell idè, intet mindre.

Jeg kom til å tenke på de plakatene som finnes, med bilder av flotte dører. Noen som vet hvilke jeg tenker på? Stor plakat med mange ulike inngangsdører på, med bilder som virkelig viser hvor vakre og forskjellige noe så enkelt som en dør kan være... Og jeg tenkte som så, at noe lignende kunne jo jeg også lage. Først tenkte jeg at jeg skulle ta bilder av skilt, men slo det raskt fra meg. Såh fin er de ikke, selv ikke etter 9 timer i bil og med et sinn som desperat leter etter noe å beskjeftige seg med..

Men så slo det meg! Kirker! Vakre, vakre bygninger, strødd langs veikanten og med overraskende allsidig arkitektur til tross for sin lettkjennelige utforming. Jepp. For en plan! Bare til å knipse Guds hus i forbifarten, smelle sammen til plakat, og siden selge produkt til høystbydende etter endt ferie.

Før pengene strømmer inn, og jeg blir for viktig til å blogge, ønsker jeg å gi dere, kjære lesere, en preview på fotoskatten:


Dere ser hvor jeg vil, sant? Vakker og spennende.












Og bilderaset er ikke halvferdig engang!










Og selve kronen på verket (Når dette blir en fotobok også, og ikke bare en plakat- så blir dette forsiden).

To kirkesnurter på ett bilde!!? Dobbelsnurt.. Blinkskudd!!

Og helt til sist, et herlig meta-kirkebilde.




Misunnelige sjeler har ymtet frempå at prosjektet kunne ha vært tjent med at fotografen tok seg bryet med å forlate bil og stå stille mens fotografering fant sted, men slikt smålig snakk møter ganske enkelt døve ører hos meg. Det blir ikke skikkelige kirkesnurt-bilder med slik fremgangsmåte.. Da kunne man jo plutselig risikere at man fikk sett mer enn snurten av bygningene...

5 kommentarer:

stjerneglass sa...

Mein Gott, H V O R F O R R R R har ingen snappet opp dette geniale påfunnet tidligere??

(Ser for meg hvordan mann og barn med synkende entusiasme har pekt ut kirker på ferden, mens du ivrig knipser og knipser.
Are we there yet?
Fniiiiiiiis!)

Barbros lille atelier sa...

Ha, ha, for en strålende ide!!
At jeg ikke har tenkt på det...
Ser jo vi har kjørt omtrent samme ruten i sommer:-)

Det er bare å skynde seg å lage en snasen kirkecollageplakat. Årets julegave?:-)

Klem

KKvinneblogger sa...

Morsomt prosjekt! :)
Og kirker er virkelig interessant arkitektur!

Shy sa...

Haha! Du er eit kreativt oppkomme :).
Og huer greier du fint å sy. Veldig enkelt; det er jo derfor eg fekk dilla :)

Unknown sa...

Eg heiar på kirke-i-susande-forbi-fart-plakaten. Sjølvsagt :)
Og på Epla mellom to stive permar. Enda meir sjølvsagt :)