torsdag 30. januar 2014

Mr. Bjella og Mr. Hauge

Har vært på mini-konsert med Stein Torleif Bjella på Bergen Offentlige Bibliotek i dag. Det var bra, det! Jeg blir så glad av gode tekster og fine mannen.

"Du vil kje sakne det du forlét
for eg ska kysse so jesus gret.
Du er redd vegen bli for lang.
Du har kje sett meg når eg legg på sprang.
Kan eg få vegrett heim til deg?
Du skal få bruksrett på heile meg.
Eg kan smile og bli forbanna.
Er teatralsk om ikkje anna.


Når du kjem med heile deg. Det er kje te å halde ut.
Hjarta dele seg. Romantikken gjer meg sjuk."


- utdrag fra Romantikken gjer meg sjuk fra Vonde Visu (2011.


Berømmelsens pris? Plagsom publikummer som tar dårlige bilder-
og attpåtil publiserer dem på nett... (men det er IKKE min blitz som blinder
mannen - det får en overivrig lyskaster ta eneansvar for.)

Før Mr. Bjellas sang kilte øre og sjel, samtalte han og Eirik Kydland, redaktør i musikkmagasinet ENO. Og for en fin samtale.. Jeg ble virkelig inspirert. Blant annet bestemte jeg meg for å fordype meg i Olav H. Hauge.(Her burde jeg kanskje ha en fin overgang eller forklaring på hvorfor, men jeg skriver dette først og fremst for å huske min nye ambisjon).

Jeg har selvsagt kjennskap til diktet "Det er den draumen", men dessverre stikker ikke min kjennskap til dikteren dypere enn som så. Men fader, der er et fint dikt da...

Det er den draumen
Det er den draumen me ber på
at noko vidunderlig skal skje,
at det må skje -
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at kjeldor skal springa -
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um.

- Olav H. Hauge -


Men anyhow; nå vet dere hva jeg skal lese fremover. (Liker å holde omverden oppdatert når jeg har flotte planer!).

Og en ting til: Anbefaler konsertserien Huslyden som arrangeres av Bergen Offentlige Bibliotek, hvor ulike band velger en utgivelse fra musikksamlingen, tar den med i øvingslokalet og returnerer og fremfører egen tolkning av musikken. Hurra for Biblioteket!

Og en siste ting: Hurra for Mr. Bjella og Mr. Hauge!


 

1 kommentar:

KKvinneblogger sa...

For et oppmuntrende blogginnlegg! Så fint at du deler en fin opplevelse og sterke tekster med oss! :)
Ja, Olav H Hauge er verdt et nærmere bekjentskap!